Penilaian formatif

Penilaian formatif merupakan prosedur julat penilaian rasmi dan tidak rasmi yang digunakan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) bagi menyesuaikan aktiviti mengajar dan pembelajaran untuk mengetahui tahap pengetahuan & pemahaman pelajar tentang seuatu topik dan seterusnya bagi meningkatkan pencapaian pelajar. Ia biasanya membabitkan maklum balas kualitatif (bukannya markah) bagi kedua-dua pelajar dan guru yang menumpukan pada perincian kandungan dan prestasi. Ia biasanya bertentangan dengan penilaian sumatif, yang bertujuan untuk memantau hasil pendidikan di akhir sesi / semester.

Matlamat penilaian formatif adalah untuk memantau pembelajaran pelajar untuk memberikan maklum balas yang berterusan yang boleh digunakan oleh pengajar untuk memperbaiki pengajaran mereka dan oleh pelajar untuk meningkatkan pembelajaran mereka. Lebih khusus, penilaian formatif:

  1. membantu pelajar mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka dan kawasan sasaran yang memerlukan kerja
  2. membantu fakulti mengenali di mana pelajar sedang bergelut dan menangani masalah dengan segera

Penilaian formatif umumnya adalah kepentingan yang rendah, yang bermaksud bahawa mereka mempunyai nilai titik rendah atau tidak. Contoh penilaian formatif termasuk meminta pelajar untuk:

  1. lukiskan peta konsep di dalam kelas untuk mewakili pemahaman mereka tentang sesuatu topik
  2. Hantar satu atau dua ayat yang mengenal pasti titik utama syarahan
  3.  bertukar menjadi cadangan penyelidikan untuk maklum balas awal


Kebiasaannya, antara amalan penilaian formatif di Malaysia ialah dengan hanya bertanyakan soalan secara ‘verbal’ dan meminta pelajar menjawab secara ‘on the spot’. Selain itu,

Tinjauan awal secara temubual tidak berstruktur mendapati pelajar merasa stress dan tertekan semasa penilaian formatif menggunakan lembaran kerja digunakan. Bagi mereka, ia terlalu biasa dan statik.
Pada masa yang sama, setiap kali penilaian ini dijalankan, pensyarah perlu mencetak lembaran kerja dan mengedarkannya kepada pelajar. Ini juga akan meningkatkan kos percetakan dan meningkatkan penggunaan kertas.

No comments:

Post a Comment