Matlamat penilaian formatif adalah untuk memantau pembelajaran pelajar untuk memberikan maklum balas yang berterusan yang boleh digunakan oleh pengajar untuk memperbaiki pengajaran mereka dan oleh pelajar untuk meningkatkan pembelajaran mereka. Lebih khusus, penilaian formatif:
- membantu pelajar mengenal pasti kekuatan dan kelemahan mereka dan kawasan sasaran yang memerlukan kerja
- membantu fakulti mengenali di mana pelajar sedang bergelut dan menangani masalah dengan segera
Penilaian formatif umumnya adalah kepentingan yang rendah, yang bermaksud bahawa mereka mempunyai nilai titik rendah atau tidak. Contoh penilaian formatif termasuk meminta pelajar untuk:
- lukiskan peta konsep di dalam kelas untuk mewakili pemahaman mereka tentang sesuatu topik
- Hantar satu atau dua ayat yang mengenal pasti titik utama syarahan
- bertukar menjadi cadangan penyelidikan untuk maklum balas awal
Kebiasaannya, antara amalan penilaian formatif di Malaysia ialah dengan hanya bertanyakan soalan secara ‘verbal’ dan meminta pelajar menjawab secara ‘on the spot’. Selain itu,
Tinjauan awal secara temubual tidak berstruktur mendapati pelajar merasa stress dan tertekan semasa penilaian formatif menggunakan lembaran kerja digunakan. Bagi mereka, ia terlalu biasa dan statik.
Pada masa yang sama, setiap kali penilaian ini dijalankan, pensyarah perlu mencetak lembaran kerja dan mengedarkannya kepada pelajar. Ini juga akan meningkatkan kos percetakan dan meningkatkan penggunaan kertas.
No comments:
Post a Comment