Pelaksanaan


Kaedah pelaksanaan task card


  • Sebanyak 56 set task cards disediakan oleh pensyarah di mana soalan digubal mengikut aras pengetahuan dan kefahaman. Kesemua task card dicetak berwarna dan dilaminasi supaya boleh digunakan berulang kali.
  • Satu set kad jawapan disediakan sebagai rujukan pensyarah dan pelajar.
  • Student's recording sheet atau lembaran kerja pelajar disediakan bagi memudahkan pelajar mengisi jawapan pendek dan ringkas semasa penilaian dijalankan





Kaedah pelaksanaan scoot






Cara 1: Student mobile


  1. Setiap kad tugasan disusun mengikut stesen yang telah ditetapkan.
  2. Setiap pelajar diberikan recording sheet dan pen untuk mencatat jawapan sebelum aktiviti dimulakan
  3. Semasa aktiviti sedang dijalankan, setiap pelajar melengkapkan kad tugasan dengan menulis jawapan mengikut nombor kad di atas recording sheet masing-masing.
  4. Selepas 45 saat, pensyarah menyebut ‘SCOOT’ dan pelajar dengan secepat mungkin bangun dan meninggalkan stesen mereka , membawa recording sheet bersama untuk ke stesen seterusnya untuk menyelesaikan kad tugasan seterusnya.
  5. Pusingan berterusan sehingga kesemua kad telah terjawab.
  6. Pensyarah memberikan jawapan dan menyemak bersama-sama pelajar.

Cara 1: Card mobile


  1. Setiap pelajar duduk dalam bulatan
  2. Setiap pelajar diberikan recording sheet dan pen untuk mencatat jawapan sebelum aktiviti dimulakan.
  3. Semasa aktiviti sedang dijalankan, setiap pelajar melengkapkan kad tugasan dengan menulis jawapan mengikut nombor kad di atas recording sheet masing-masing
  4. Selepas 45 saat, pensyarah menyebut ‘SCOOT’ dan pelajar dengan secepat mungkin menyerahkan kad kepada pelajar disebelah dan menerima kad yang lain seterusnya ( mengikut pusingan jam)
  5. Pusingan berterusan sehingga kesemua kad telah terjawab
  6. Pensyarah memberikan jawapan dan menyemak bersama-sama pelajar.

No comments:

Post a Comment